Kulverter til E18 Arendal:
Den tyngste maskinsparken i et norsk veiprosjekt noensinne har rullet inn på Norges råeste veiprosjekt. Her bygger AF 23 kilometer ny E18 på rekordtid, med blant annet kulverter fra NOBI.
Bygge raskt og smart:
Oppdragsgiver til AF er Nye Veier AS, et heleid statlig aksjeselskap som overtok ansvaret for byggingen av veistrekningen fra Statens vegvesen 1. januar 2016.
Nye Veiers visjon er å bygge raskt og smart, og kontrakten med AF er den første totalentreprisekontrakten selskapet har inngått.
Seks kulverter:
Totalentrepriseformen innebærer at AF i tillegg til å bygge selve veien også har ansvaret for prosjekteringen av det som er et av Norges største veiprosjekter gjennom tidene. Norconsult er AF Gruppens underentreprenør på prosjekteringssiden, og skal tegne alle konstruksjoner: broer, tunneler og kulverter.
NOBI skal levere seks kulverter til prosjektet, den største til Lyngfjell på 1517,5 tonn. Øvrige kulverter skal til Mørland, Heftingdal, Frednes og Krøgenes.
Stort omfang:
Kruse Smith er også underentreprenør i prosjektet og skal bygge selve broene.
– Parallell prosjektering og utførelse av det store omfanget av arbeid på begrenset byggetid – å få alt apparatet til å fungere som planlagt, er utfordrende, forteller prosjektleder Erik Frogner i AF.
AF har kun to og et halvt år på å få ferdig hele veistrekningen. Ingen har bygd så mye vei på så kort tid før i Norge.