"Nye" slisserenner begeistrer på Gardemoen:
Store tette flater gir behov for effektivt system for overvannshåndtering. Av hensyn til sikkerheten må nedbør fjernes fra overflatene hurtigst mulig. Nå har Nobi AS levert våtstøpte slisserenner som begeistrer. Artikkelen er hentet fra VA-Forum 2014.
2000 meter med NOBI Slisserenner:
På Gardermoen er det benyttet slisserenner fra første utbygging. I høst Nobi levert i underkant av 2000 meter slisserenner til Gardermoen. Disse er våtstøpte, og har en kvalitet som kunden og entreprenøren nærmest jubler over.
Veidekke har for tiden tre entrepriser på Gardermoen. En av disse omfatter blant annet oppstillingsplasser rundt nye Pir Nord. En ”pir” er det arealet på flyplassen som flyene kjører inntil for at passasjerene og mannskapet skal gå av og på flyene. I forkant og i bakkant av flyoppstillingsplassene det montert slisserenner. Disse ligger rundt hele piren.
Veidekke har prøvd både tørr- og våtstøpte slisserenner:
– Slisserennene fra NOBI har stor kapasitet. På flyplassen er det enorme og tette flater og overvannet må bort hurtigst mulig, forklarer Jostein Larsen. Han har ansvar for prosjektet fra Veidekkes side og har vært med på å montere både tørrstøpte og våtstøpte slisserenner.
– Renner for å fjerne overvann har vært et tema her på Gardermoen helt fra vi bygde ut det første banesystemet. Da måtte vi bestille våtstøpte, armerte slisserenner fra Tyskland.
Senere begynte først en bedrift, etter hvert flere, å støpe slisserenner som uarmerte, tørrstøpte renner. Disse ble produsert på samme måte som betongrør, forklarer byggherrens representant, Helge Midtun fra Avinor.
Slike tørrstøpte slisserenner har så blitt benyttet ved utbyggingene på Gardermoen. Imidlertid har det vært utfordringer knyttet til målnøyaktigheten og rettheten på rennene.
- En nydelig finish:
Alle arealene flyene kjører over er omfattet av generelle, strenge kvalitetskrav, blant annet for å sikre at ujevnheter ikke forårsaker bevegelser i flyene. Også i forbindelse med vedlikehold, som snøbrøyting, er det krav om en slett overflate.
Dessuten, hvis slisserennene ikke har stor nok grad av målnøyaktighet, kan det oppstå ujevnheter som fører til at overflatevannet blir liggende i dumper ved rennene, fremfor å renne ned og vekk.
Strenge krav til målnøyaktighet:
– Våre strenge krav til målnøyaktighet handler om behov knyttet til sikkerheten og funksjonen. I forbindelse med denne utbyggingen foreslo Nobi å benytte våtstøpte, uarmerte slisserenner, med samme krav til strekkfasthet og frostbestandighet som på de armerte.
Våtstøp gir god målnøyaktighet. Spesielt i forbindelse med avformingen av tørrstøpte renner har det vært utfordringer, som har gitt kvalitetsavvik tidligere. Derfor valgte vi å gå for disse nye slisserennene fra Nobi, forteller Helge Midtun.
Vraket fem år gammelt utstyr:
Nobis ”gamle” utstyr for produksjon av slisserenner var bare fem år gammelt.
– Etter at vi opplevde utfordringer knyttet til målnøyaktighet ved et prosjekt, valgte vi å legge om produksjonen av slisserenner. Vi vraket det gamle utstyret og investerte i nytt, forteller daglig leder ved Nobi, Espen Mikalsen.
Fornøyd entreprenør:
Også Jostein Larsen fra Veidekke understreker betydningen av målnøyaktighet.
– Når vi arbeider med slisserenner legger vi ned mye tid og ressurser i å montere de så nøyaktig som mulig. Blir det ujevnheter kan rennene ødelegges i forbindelse med snøbrøyting. Flyene representerer betydelige vekter, stikker rennene opp er det meget uheldig, understreker han.